Lettergrootte vergroten Lettergrootte verkleinen
Een weinig roken... Rens Kopmels - Teksten

» Home
» Links
» Contact
» Zoeken
» Nieuws

» Preken
» Meditaties
» Artikelen
» Columns


[ vorige -  omlaag -  genre - volgende ]  Tekstgrootte aanpassen  Tekst afdrukken  Link mailen

1 Samul 16: 1-13 (in het Zeeuws)

Ze keke dr w van op, da in Bethlehem. Wan da gebeur nie elken dag, , da de profeet bie je langs komt. Ze wazze dr ok nie elemille gerust op. t Is toch gin slecht teken da je na ns toe komt? vraege ze een bitje bezurgd an Samul. Die kan ze gelukkig op dr gemak stelle: Ik komme een offer brienge voe den re. Ma j, t bluuf toch een bitje spannend.
t Gaet ommers om n nieuwe koning voe t volk van Isral. Wan j, mee Saul gieng dat niet m, . Dat wiste ze nie da in Bethlehem en da zou vorlpig ok nie na buten komme. Mar in t uus van Isa za tt toch gebeure, dat r een nieuwe koning aneweze wort.
Dat noe wor ns op een butengewoon mooie meniere verteld.

En van de zeunen van Isa mot t weze. Dat ei de profeet te verstaen ekrege. Ma wie?
Nou, z moeilik liekt t noe ok wee nie, wan direct a ziet Samul Eliab, een jongen mie een flienk postuur en bre schoeren. Die oef voe Saul nie onder te doen, zak ma zegge. En dat docht Samul misschien ok w. Ok zn naem eit n mee: God is mien Vaoder, betkent die naem. Das nie verkerd voe n koning, ist w?
Ma toch mo Samul ne zegge. Je mo nie z op zn uterlik lette, krieg n t ren. Da ku j je lilik op verkieke. Het gat om wat n mens van binnen is. Zit zn arte op de goeie plekke. Da gat t om.
Dan kom vaoder Isa mee zn twde zeune. Ok n flienke vent. Ma de profeet is nog a vlug van lren: ne, die is t ok nie. En z passere ze aolle zevene den profeet en telkens mot die zegge: ne, ok die is t nie. Nou ja, dan weet Samul t ok nie m goed. Is n dan glad an t verkerde adres? Da za toch nie! Darom vraeg n ma an Isa: j eigenlik nog mer zeunen? Isa most w even naedienke, krieg je den indruk, ma dan zeit n toch: Ja, kiek es ier, de jongsten, , ma ja, die is bie de schaepen en de geiten, !
Gin mens ao tr an dien jongsten, an David edocht. Die teldn toch eigenlik nog nie mee, . Die zit achter de schaepen an en die lopt een bitje te flierefluiten en vlinders te vangen en mee stentjes te goien nae de vissen in t waeter. Nou ja, die kom toch echt nie in anmerkienge om de nieuwe koning te worren.
Ma Samul ist da nie mee ens. Lat n komme, zeit n, wan we kunne toch nie gaen ete a die dr nie bie is. Dus zdoende wor David dr bie ehaele en dan stat r: Ie ao rod aer en moie gen, een knappe jongen om te zien. En inens weet Samul: den dezen ist. Die mok toet koning zalve. En z gebeurt t dan ok. Staende tussen aol zn broers wor David ezalfd. Dat kleine schaepewachtertje za de nieuwe koning worre! Den lesten en de kleinsten uut die rei van grte broers za werachtig den esten en de grosten worre. Dien kleinen is de nieuwe koning! B je noe glad nie wiesder?, zulle ze w tegen mekare ezeid . Wan tegen Samul doste ze dat natuurlik nie z goed.

We magge dr w eventjes bie stille stae dat r ier andacht eschonke wort an t uterlik van David. David is een moie jongen en dat zulle de misjes en de vrouwen, laeter dan, ok vinde en David za zelf ok ma aol te goed wete da ze dat vinde. Ie za ok w s wat minder moie streken uutaele op dat gebied, ma da zulle me t noe ma nie over ! Wak eigenlik zegge wou: z dikkels or je dat nie in den biebel dat dar op elet wort of n mens dr ok moi uutziet. Dr is vee mer andacht voe t zwakke, voe d aermen en voe de mensen die a nie meetelle en aoltied achteran komme. Je za toch motte zegge da den re, nze God, voraol op die zn ge lat vaolle en die speciaal in de gaten out.
Das waer, natuurlik, ma da wil nog nie zegge datn darom een ekel eit an wat a moi en sterk is. David mie zn rossigen aer, zn moie gen en zn antrekkelik voorkommen mag tr weze en mag ezie worre.
Op dat moie plaetje van David temirren van aol zn broers motte me toch ok even goed lette. Ze stae in een kriengetje rond m. David in t midden, ma nie boven ze. Je begriept: z ort dat en zo mot dat ok bluve. De koning is tr voe zn mensen, zas een erder dr is voe zn schaepen. t Was ok niet voe niks dat de koning n erder most weze! Een erder die zn eigen inzet, mee zn lief en zn leven, voe zn schaepen, a tt temissen een goeien erder is.
En dan motte me ok nog goed re dat r stat: Van toen of an zou de Gest nie m van David wiggae. Die Geest za blaese in zn ren en waaie deur zn roie aeren. Die za tn influustere wat r leeft en beeft in de arten van de mensen en n late begriepe wat r ruust langs de wolken en fluustert in de bmen en de struken. Wan dezen erder en deze koning za ok een dichter en een zanger weze: Ie za op den arpe spele en psalmen maeke. t Is ok t este wat a tn daoken doe za, as n ezalfd is as koning: Nae Saul gae om op zn arpe te spelen, a Saul t te kwaed eit mee de bze gesten die m plaege. David bliekt direct a een koning an wie n mens wat eit. t Lucht Saul op, a David voe zn kom spele op zn arpe.
Natuurlik za tn mee die Saul nog el wat te stellen kriege. Wan die is nie blie dat n voe David plekke mo maeke. A tn dat in de gaten kriegt, kan tn David nie m luchte of zie. En t za een ker of wat weinig schille of ie ao David om t leven ebrocht. Zon verschrikkeliken ekel eit tn an die David.
Noe zou je dienke: da za andersom ok w z weze, ma das noe net gin waer. Je mot r in die laetere verhalen ma s op lette oe a David Saul aoltied in re ehouwen eit. n Paer ker kreeg n, om z te zeggen, een kanse voe pen doel om Saul uut de weg te rumen, ma dat deed n nie, dat wou tn nie. Uut erbied voe de koning, twint a tn zelf een koning was. Das misschien noe net t moie en t goeie van David as koning dat n dr toch en boven zn en naest n kon verdraege. Da zie je nie dikkels bie machtebbers en grte baezen. Mae bie David w.
Dr worre ok minder moie diengen van m verteld. Dat verhaal van dat overspel mee Bathseba, die vrouwe van zn officier Ura, is w t aollerergste. Ie liet die Ura gewoon espres omkomme in den oorlog om z mee Bathseba te kunne trouwe. Ma t is ok waer da David davoe zwaer za motte boete en dat doet n dan ok. Ie zit de rest van zn leven as een boetelieng op zn trone, zou je kunne zegge.

J,t bin moie en spannende verhalen in die tw boeken van Samul in t Ouwe Testament. Ma je kun je n eigen toch ofvraege: warom leze me die noe eigenlik in de kerke? We glve da toch in den re Jezus en toch nie in David en zeker nie in Saul! Dan mo je toch in t Nieuwe Testament weze en dan ku je dat ouwe toch eigenlik w vergete? Ma dan zou je t toch glad verkerd begriepe. Wan in t este hoofstuk van t Nieuwe Testament, Matthes 1, leze me over de geboorte van Jezus en dan kriege me dr n le reke naemen uut t Ouwe Testament bie. Een zgenaemde geslachtslieste mie een leboel van die moeilike en voe n del ok zukke vremde naemen. Sla die mar over, zei nze vaoder dan vroeger bie t biebellezen an n taefel. Dar ei je toch niks an.
Ma, kiek s ier! t Za toch ok betkene da den re Jezus noit allene komt. Ie brieng aol zn broers en zusters mie zn mee. Die kriege me, om z te zeggen, aollemille over de vloer. Misschien a dat een bitje tegenvaolt, ma z is t toch w, weet je.
J, en in de lange reke van naemen komme me dan ok wee David tegen en werachtig, die vrouwe van Uria ok. Jezus is om z te zeggen gin Jezus zonder aol die andere, ok nie zonder aol die lui war a me eigenlik vee liever niks mee te maeken zoue willen .

Ma ns gaet t noe voraol om David. In den re Jesus kriege me ok wee mie David te maeken. Die or tr bie. Die leeft, om z te zeggen, deur en in Jezus vadder en die magge me dan ok beslist nie vergete. Me kunne eigenlik nie in Jezus glve en van m ouwe zonder David en aol die andere. Ze re bie zn en ze komme deur um toet leven!
Z is ok in dat este hoofstuk van t Nieuwe Testament den lesten in die lange reke van geboorten eigenlik den esten. Ze binne dr aollemille en ze magge dr weze, om Jezuswille. Zie, en ns ok, !

AMEN

(c) Rens Kopmels

[ vorige -  omhoog -  genre - volgende ]